TREBENSSTATIV

Eftersom jag jobbar på tvspelsweb och nu har känt på de nya (och gamla) produkterna som vi har eller får in kommer jag att skriva mindre recensioner om produkterna. Jag ska vara så neutral och kritisk jag kan.



Den här gången blir det trebensstativ!

Det är främst dessa jag kommer att recensera:

(Bilderna är proportionerliga.)

Trebensstativ fancier pro inkl. huvud 153cm
Trebensstativ fancier 167cm

Dessa stativ skiljer sig ifrån varandra ganska mycket, delvis i pris men också i uppbyggnaden. 


Stativen kommer i en praktisk väska man kan förvara dem i när man inte använder dem. Redan när man tittar på väskorna skiljer sig de mycket åt. Stativet PRO, har en lite finare, rejälare väska. Det andra stativet har endast en tunnare väska, dock duger det gott åt att förvara och skydda det när det inte används.

Väskorna har dessutom ett axelband så att man smidigt kan ha det runt axeln. Det gillar jag.



Dessa stativ skiljer sig en del vid huvudet. Den billigare varianten har en "spak" du kan använda för att vinkla det som du vill. På PRO-stativen finns inte denna "spak" men man kan självklart vinkla det som man vill ändå.

Dock gillar ju jag att ha kontrollen som man får med "spaken", men det är absolut inget måste för min del. Men som sagt är det ju ett plus i kanten om det har det.


Båda stativen har vattenpass vilket är bra om tanken är att man ska ta "raka" bilder. Det billigare stativet har till och med två, men det tycker jag inte är något man behöver. När jag använder stativ kollar jag bara på den lilla runda som finns. Men det är ju lite olika, det finns ju dem som vill ha många vattenpass så att det verkligen blir rakt!

Benen på stativen är ganska olika varandra. Det billigare är lättare och inte lika stabilt medan PRO-stativet är något tyngre och mer stabilt. Och som alltid när det finns en billigare och en dyrare variant så känns det billiga lite mer plastigt än vad det dyrare gör. Dock blir jag imponerad av det billiga då det presterar bra för det låga priset!

Det dyrare stativet har fyrdelade ben, medan det billigare har tredelade. Med PRO-stativet kan du även vrida benen uppåt vilket gör att du kan ha kameran mycket närmre marken vilket är bra vid makro-fotografering. Kameran hamnar alltså under stativet. 

Båda stativen är bra stativ, har du lite mer pengar att röra dig med tycker jag dock du ska välja PRO-varianten då jag tror den har lite längre livslängd och stabilitet och att man blir mer nöjd med den i längden än med det andra. Är du i behov av ett bra stativ för en billig peng så är det absolut inget fel på trebensstativ fancier 167cm men det är något mer plastigt än det andra. Man får ju vad man betalar för! ;)

Jag rekommenderar båda! :)

Kommentarer
Linette

http://www.linette.nu/2011/10/11/laxpasta-recept/ :)

2011-10-12 | 10:17:45
URL/Bloggadress: http://linette.nu
Amanda

Åh, är verkligen behov av ett stativ som klarar av en del! Hur pass stadigt är PRO-stativet? :P

2011-10-16 | 19:15:57
URL/Bloggadress: http://amandatillenius.blogg.se/
Ronja

Kan man vinkla kameran på det vita, billigare stativet så att man kan ta stående bilder? :)

2011-10-31 | 11:38:48
URL/Bloggadress: http://melcker.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Det jag har att säga är:

Trackback