ENBENSSTATIV

Eftersom jag jobbar på tvspelsweb och nu har känt på de nya (och gamla) produkterna som vi har eller får in kommer jag att skriva mindre recensioner om produkterna. Jag ska vara så neutral och kritisk jag kan.



Denna gång blir det de nya enbensstativen!

Här ser ni tre enbensstativ.

Första intrycket av stativen är rejält. De verkar vara bra byggda. De är definitivt inte så där plastiga och pjåkiga som billiga enbensstativ kan vara.

Dock är det ju som det mesta, ju dyrare de är ju mer rejäla är de. Men det är också de dyrare som väger mest. De billigare varianterna är alltså lättast och därmed lätta att ta med sig. Däremot blir ju de lite tyngre lite stabilare och mer "bastanta" som kan vara till nytta vid fotografering.

Det som skiljer stativen åt, förutom priset och vikten, är fästet upptill. Antingen så är det kulled- eller trevägshuvud.

När man kikar runt på olika typer av produkter, i det här fallet enbensstativ så får man alltid en favorit som man tycker om lite mer än de andra som man skulle kunna tänka sig att ha i kameraväskan, eller hur? ;). I mitt fall blev det enbensstativet med trevägshuvud. (Den ni ser på bilden ovan och nedan.)




Det stativet är lätt, smidigt och billigt. Jag gillar dessutom trevägshuvuden eftersom man då får bra möjligheter att vrida på kameran som man vill. Dock är det ju redan väldigt lätt med ett enbensstativ men trevägsshuvud är ändå något som lockar mig.

Det som får mig att fastna för just det stativet är också vikten. Det väger inte alls mycket, 0.6kg! Superlätt att bära med sig då ju! Och det bästa av allt är att det på min kameraryggsäck finns en liten rem med ett knäppe på framsidan där jag kan fästa stativ. Visserligen följer det med en behändig väska men vill man ha det ännu lättare till hands kan det vara ett alternativ för mig som har en sådan kameraryggsäck med en sådan rem. 

Klämmorna som man använder när man fäller ut stativet är dock lite plastiga. Dock är det få stativ dessa känns bra på. De är ofta lite plastiga och tröga och likaså här. De är dock klart godkända! 

Jag gillar de lilla mjuka handtaget som är på varje stativ, det är alltid skönt att ha något att hålla i istället för att ta direkt i metallen. 

Jag gillar dessa stativ, de är definitivt i toppklass för att vara i den låga prisklass de faktiskt är i. Man kan faktiskt inte kalla dem annat än prisvärda enbensstativ!

Kommentarer
Linette

Kul att du också tycker så! :) Taack sötnos. Yeah! ;)

2011-09-28 | 22:42:58
URL/Bloggadress: http://linette.nu

Vad har du på hjärtat?

Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Det jag har att säga är:

Trackback